SM-slutspel 7’s dam 2023

Efter två bra genomförda kvalomgångar så var MRC dam vidare till slutspel i Stockholm med en helt okej rankingpoäng.

Rankning gjorde att MRC placerades i en grupp tillsammans med Vänersborg, förra årets mästarinnor, och Enköping som var bäst rankade i norr. Även Hammarby och Weixö vilka båda hade sämre ranking än Malmö med sig från kvalen fanns i gruppen. Vara chanser att nå slutspel dag tvåa såg bra ut då topp 4 i gruppen gick vidare.

Dag 1

Först upp var Hammarby. Efter en lite trög start i första halvlek fixade damerna till sitt spel i andra och avslutade matchen starkt och slog Hammarby med siffrorna 22-5.

Nästa upp var Vänersborg, vilket kan vara den bästa 7s matchen Malmö har spelat i år. En otroligt spännande och tight match med två lag som verkligen spelade 7s rugby. Tyvärr slutade matchen i Vänersborgs favör 24-20.

Tredje var mot Enköping som i år var en storlek för stora med ett lag som spelat och tränat ihop under några års tid. Malmötjejernas schema hade blivit väldigt tight på grund av förseningar på plan 2, så efter 40 minuters vila blev det en tuff match som slutade 39-0 till Enköping.

Sista matchen för dagen var mot Wexiö och hade nu helt plötsligt blivit en måstematch för att vara säkra på att leva vidare i turneringen. Det blev en tuffare match än förväntat; mest för att tjejerna var trötta efter två väldigt fysiskt tuffa matcher. Matchen slutade som önskat med en klar vinst till Malmö 20-7.

Dag ett avslutades med en tredjeplats i gruppen och därmed kvartsfinal mot Göteborg som start på dag 2.

Dag 2

Kvartsfinalen mot Göteborg blev en tight spännande match där Malmös försvarsspel blev den avgörande faktorn. Trots ett gult kort så visade Malmötjejerna att de skulle vidare till semifinal och slog Göteborg med 28-17. Många modiga tacklingar och hög press i försvaret var nyckeln till vinst i matchen.

Under Semifinalen mot Enköping visade Enköping återigen att de var det starkare laget och gjorde tyvärr processen kort och slog Malmö med 32-0.

Tjejerna spelar nu match om bronset mot Kalmar. Regnet öser ner under bronsmatchen och det är svårt för båda lagen att hålla i bollen. Upplevelsen är att det känns som att alla bollar går Kalmars väg och studsar som hamnar rakt i händerna på Kalmar som förvaltar chanserna de får väl. Varje litet misstag straffar sig på poängtavlan för Malmö och det är väl också den eviga charmen med 7s.

Siffrorna speglar tyvärr inte matchbilden, matchen slutar 22-0 till Kalmar.

Malmös 7s SM slutar med en fjärdeplats. En väl genomförd turnering allt som allt, speciellt med tanke på vilken utveckling laget har haft sedan 7s-säsongen 2022 när vi åkte till SM-kval med 8 spelare och placerade oss näst sist i slutspelet.

Vi kommer fortsätta att utveckla laget och skapa ännu mer spelardjup för att slå oss in på medaljplats, arbetet fortsätter för att skapa ett konkurrenskraftigare lag och framförallt ska vi ha roligt på vägen dit.

Nu under hösten väntar 15's och en tuff off-season för våra damer. Vi kommer ha rekryteringstillfällen under hösten, så känner du någon som borde börja spela, är nu rätt läge att börja!

Ovala hälsningar,

Marcus Fjelner