70 år av Rugby i Malmö - vi börjar firandet med Flick-läger!

I samband med jubileumsåret 2024 där Malmö Rugby Club fyller 70 år anordnades i helgen ett historiskt läger för Flickor 15 år och Flickor 18 år. Tjejer i åldern 13-18 år bjöds in från hela landet för att delta i Malmös första renodlade flickläger. Över 100 flickor deltog i lägret! 52 st F18 och 54 st F15, 21 ledare och Tränare! Hur fantastiskt är inte det?!

Svenska Rugbyförbundet har länge arbetat för att barn och undomsrugbyn skall växa i Sverige och Malmö Rugby Club såg sin chans att bidra till den strategiska planen som förbundet har satt. Ett flickläger, som är öppet för alla, även om du börjat med Rugby för 3 månader sedan eller har spelat sedan du var 5 år gammal så kan delta, lära känna andra Rugby-tjejer och uppleva rugbyn från sin bästa sida.

- Tillsammans bygger vi en plattform för flickor att träffas och spela tillsammans. En stor utmaning för rugbyklubbarna i Sverige är att man har ett lågt spelarantal bland flickor, säger Jill Lundström, ordförande i Malmö RC.

- Detta läger där man kombinerar gemensam träning och träningsmatcher i blandade lag gör så att rugbyn växer, och nya spelare kan spela med erfarna och lära av varandra i en miljö utan krav eller press på prestation. Men framförallt får man ha kul, fortsätter Jill Lundström.

Helgen inleddes med träning med fokus på tacklingar, efter en lång inomhussäsong på konstgräs (där man inte får spela match eller träna fullkontaktsmoment) och Malmös huvudtränare Marcus Fjelner kommenterar följande om helgen: - Det är ett härligt gäng ungdomsspelare och ledare vi har i Rugbysverige. Flickornas nivå höjdes under helgen, man började ta för sig och under helgen debuterade över 10 tjejer med att göra sin första match*. Ett otroligt resultat för flickrugbyn (*träningsmatch)!

Därefter spelades "friendlies", vilket är träningsmatcher inom Rugby, där fokus ligger på att ha roligt och spela Rugby med och mot sina vänner. Flickorna delades in i lag och samarbetade inom och utom sin klubbtillhörighet!

Efter "Friendlies" i 7-manna var det dags att åka och heja på Idolerna i Trelleborg, Sveriges Landslag, som har tagit ett steg upp i Rugby Europes seriespel under säsongen 2023/2024. En tuff förlust för damerna, men flickorna var lika glada ändå. De fick drömma sig bort till att stå i ett gul-blått ställ en dag och för vissa var det deras första Svenska landskamp!

Efter en middag och en natts sömn var det dags för dag två, med fokus på 15-manna där Pingvin RCs Tränare Karl Savimaki höll en klungträning och sedan delades man upp och körde en 15-manna match för F15 och en för F18! Massor av Rugby, skratt och härliga minnen för våra spelare, ledare och volontärer!

Malmö Rugby Club hoppas under den stundande ungdomssäsongen fortsätta med att åka runt i Sverige och möta andra Rugbylag och fortsätta utveckla flickrugbyn i Skåne och Sverige.

Fem snabba om Rugby

- Flickor och pojkar spelar tillsammans tills året man skall fylla 15 år!
- intresset för Dam-rugby växer i Sverige och Världen!
- Malmö Rugby Club är Sveriges näst äldsta aktiva klubb
- Rugbyn tar emot nya barnspelare och ungdomsspelare året runt, det är inte bundet till säsongen för ungdomar - så hör av dig till din närmsta Rugbyklubb!
- Det första lägret för enbart flickor (under 18 år) hölls 2014 i Stockholm

Ett stort tack till alla spelare som deltagit och visat att svensk flickrugby växer, alla ledare & tränare som är eldsjälar och ser till att detta blir möjligt och reser land och rike runt, domare som håller oss säkra på plan, läkare, äldre spelare och föräldrar som gör det omöjliga möjligt under helger som dessa! Utan ert engagemang för ungdomarna, hade de inte fått minnen som dessa. Ett Stort Tack!

Ett viktig sponsor under helgen var Limhamns bageri, som höll oss mätta med bröd, bullar och godsaker - har ni vägarna förbi Linnégatan 20 i Limhamn rekommenderar vi samtliga av deras bröd och bagerisortiment!

Ett speciellt tack riktas även till Pingvin RC som generöst erbjöd fribiljetter till landskampen i Trelleborg!

Svenska Rugbyförbundet skall också nämnas som en viktig sponsor, utan deras beviljande av idrottslyftets ekonomiska medel hade denna typ av breda satsning på flickrugbyn inte kunnat accelerera i den utsträckning den har gjort i Malmö och vi fortsätter bygga härifrån!

Together we grow!